به مناسبت اولین سفر ریاست جمهوری وانتظارات به حق جوانان خوزستانی
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

نویسنده: دکتر الله کرم صالحی

جناب آقای دکتر روحانی!
 
       از اینکه سفر به خوزستان را اولین سفر هیات دولت قرار داده‌اید نشان از توجه و اهتمام ویژه جنابعالی وهیات دولت به مسائل و مشکلات خوزستان می باشد که از این بابت مردم خوزستان نیز قدردان هستند. به عنوان یک خوزستانی و استاد دانشگاه که در چندین دانشگاه خوزستان با جوانان خوزستانی سروکار دارم اعلام می کنم آنچه که به شدت این استان را آزار می دهد وضعیت بیکاری جوانان این استان است که تداوم این وضعیت اکثر جوانان و تحصیل کردگان خوزستانی را ناامید، سرخورده و افسرده کرده است و خانواده‌ها واقعاً در مقابل فرزندانشان مستاصل هستند. افزایش بیکاری افزون بر مشکلات اقتصادی و معیشتی برای بیکاران و خانواده‌های آن‌ها، باعث گسترش بزه‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های رفتاری گردیده بگونه‌ای که به سخن برخی از مسئولین استان این پدیده شوم باعث افزایش میزان خودکشی در استان گردیده است و این وضعیت به مرحله خطرناک و هشدار رسیده است.
چندی قبل هنگام انتصاب استاندار جدید خوزستان، مطلبی تحت عنوان «مقتدایی، چالش‌های توسعه خوزستان» جهت توجه ایشان نوشته و در آن اشاره‌ای به آمار رشد بیکاری، جمعیت فعال استان در دهه‌های گذشته و مقایسه اقداماتی که در دولتهای قبلی و قبل از انقلاب برای اشتغال در این استان که از آن به عنوان «استان زرخیز» کشور یاد می کنند، گردید و پیشنهادات کوتاه‌مدت  و بلندمدتی برای حل این معضل عمومی نیز در آن داده شد که در آرشیو سایت خوزنیوز قابل دسترس می باشد. حدود یکماه قبل توسط محققی مطلبی تحت عنوان «نقشه فقر کشور» در روزنامه دنیای اقتصاد چاپ و در آن از نظر درصد فقر تمام استان‌ها و شهرهای کشور رتبه‌بندی گردید. جالب است بدانید که همین استان زرخیز در بین استان‌های کشور از نظر درجه فقر مقام پنجم را احراز کرده است در حالی که رتبه فقر استان‌های همتراز آن (از نظر جمعیت و مساحت) از 15 به بالا می باشد. این در حالی است که بالاترین درصد «زیرخط فقر» شهر خوزستان حدود 60% بوده در حالی که در اغلب استانهای کشور بالاترین درصد زیرخط فقر کمتر از 30% بوده است. همچنین در سرشماری سال 90 نرخ بیکاری خوزستان 7/25% اعلام و7 شهر خوزستان جز بالاترین ارقام نرخ بیکاری در کل کشور گزارش شده است در حالی که در هیچ استانی از کشور این همه شهر پربیکار وجود نداشته است. این آمارها بخوبی نشان می‌دهد در طی سال‌های گذشته واقعاً از خوزستان آنچنان که باید اهمیت داده می شد، غفلت شده است.
اگرچه مشکلات خوزستان زیاد می باشد و علیرغم وجود استعدادها و ویژگی‌های منحصر بفرد آن، متاسفانه جنگ تحمیلی و عدم توجه شایسته به زیرساخت‌های این استان بعد از جنگ تحمیلی باعث گردیده که از نظر شاخص‌های توسعه، این استان در زمره استان‌های فقیر و کم برخوردار قرار گیرد و قطعا مسئولین استان این مشکلات را به صورت اولویت‌بندی به شما گزارش خواهند داد اما از آنجایی اینجانب با دغدغه‌های نگران کننده قشر جوان این استان ارتباط دارم و همه‌ی آنان چشم امید به تدابیر خردمندانه دولت تدبیر و امید دوخته‌اند، انتظار می رود برای حل مشکلات این استان و بویژه خواسته بحق جوانان آن تدبیری اساسی اندیشیده شود که دریچه امید به روی تمام ناامیدان آن گشوده شود و این میسر نخواهد شد مگر به همت عالی دولتمردان و مسئولان محلی با نگاه ویژه و برنامه ویژه. 
جناب آقای روحانی، مردم این استان از شعارهای غیرعملی رسانه‌ای خسته و ارزشی برای وعده‌های پوپولیستی قائل نیستند. از طرف دیگر حضرتعالی نشان داده‌اید که مرد عمل هستید و مصوبات کاغذی در دولت شما محلی از اعراب ندارد. انشاالله که با وعده های عملی دل مردم شهیدپرور و وفادار به انقلاب و اسلام و خصوصاً جوانان این استان را خوشحال و در سفر بعدی به جای ادبیات گلایه و درخواست، شاهد گزارشی از پیامدهای اثربخش این سفر باشیم.... انشاالله


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 27 دی 1392برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 117
بازدید هفته : 1454
بازدید ماه : 2759
بازدید کل : 84520
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1