پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

ضرب المثل های بختیاری                                        نویسنده: پایگاه فرهنگی اندیکا

 

ضرب المثلها  بختیاری بخشی از فلکلور و منظومه های  پر معنی هستند که به صورت سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده اند.آنها ضمن قابل درک بودن برای تمام مردم، دارای ویژگیهائی همچون سادگی، کوتاهی، در توانایی رساندن مفهوم و یاد آوری تجربه های عینی به مخاطب است که درجای خود و در همه ی گفتگو ها  کاربرد عمومی دارد. حالت طنز این گونه مثلها سبب شده است تا جایگاه ویژه ای در بین مردم داشته باشند. جامعه شناسان معتقدند یکی از راههای شناخت زندگی هر قومی، مطالعه ی ضرب المثلهای آن قوم است. ضرب المثلها کلید راه یابی به فرهنگ هر قوم و انعکاس دهندۀ تجربیات نسل ها و بازتابی از زبان مردم می باشد.آنها بعضاً دارای جملات کوتاه هستند ، اما مفاهیمی بلند دارند و چنان مقصود را بیان می کنند. که ساعت ها نوشتن و یا سخن گفتن، قادر به این کار نیست. در بین بختیاری ها ضرب المثلها به دلیل تماس مستقیم با طبیعت، صریح و بی پرده ولی عمیق وبسیار پر معناست. ضرب المثلهای بختیاری نشانه ی پیوند این زبان با شاخه های گوناگون ادبیات مانند قصه، داستان، ضرب المثل و شعر است. در واقع اینها قسمتی از خورده فر هنگ های ایل غیور بختیاری می باشد. که به فلکلور یا فرهنگ توده معروفیت دارند.

شاید برخی از آنها چندان جالب نباشند، و در آنها کلمات مناسبی به کار نرفته باشد، و بعضی ظاهر خوشایندی نداشته باشند  ولی حفظ آنها به همان شکل و ماندگاریشان ضروری است.

 

ادامه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 27 آبان 1392برچسب:ضرب,المثل,جدید,بختیاری,
ارسال توسط
 

هَمْ، زه نو، گوشوم، رِسِه، اَي خدا، بونگه عـزا
مَردِ مون، وا، سر، زنين، سي شهيده كربلا
كربلا يا كربلا، اَي حسيــن بنيـــر وه مـــا
كي نِه داريم، اَي حسين، روزه محشر وُ جزا
هم زه نو، گوشوم رِسِه، اَي خدا، بونگـه عزا
 شيعيون، وا، سر، زنين، سي حسين وه كربلا

 

ادامه در ادمه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 17 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط

http://farhangemrooz.com/old//3636/smpl.jpg

کدخدائی بارت اِخاه- سه من دومن آرد اِخاه                        نویسنده: پایگاه فرهنگی اندیکا

توی خیابان جناب آ کلاه دار را دیدم وقتی به من رسید شروع کرد به هِر هِر هِر خندیدن گفت:همین طوری می‌خواستید مملکت را آباد کنید؟ گفتم: چطور من که صاحب منصب نیستم. گفت: تو طرفداری اِکردی؟ گفتم بله،روزگاری من هم در حد خودم با کمک دوستانمان در روستاها و عشایر، عمران و آبادانی می‌کردیم. پای پیاده برای محرومیت‌ زدایی کوه‌ها را زیر پا می‌گذاشتیم در قصبات، مدیریت مردمی درست می‌کردیم، در جنگ با متجاوزین به مملکت جنگیدیم در این انتخابات آخری هم مشارکت داشتیم بقیه‌اش با دولت‌مردان و حکومت گران است. دیدم خدا بده برکت شروع کرد به درد دل کردن و از گرفتاری‌های خودش و مردم مسجدسلیمان صحبت کردن و از بیکاری پسرش گفت و گرانی کالا و معیشت مردم فقیر وضع نظافت و بهداشت عمومی شهر و جلوگیری شهرداری از ساخت‌وساز و بلندمرتبه سازی در مناطق آلوده به نفت و گاز گفت و گفت و گفت .

 

ادامه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 17 آبان 1392برچسب:کوره,سواد,یک,دهاتی,
ارسال توسط

http://farhangemrooz.com/old//3636/smpl.jpg

توی خیابان جناب آ کلاه دار را دیدم وقتی به من رسید شروع کرد به هِر هِر هِر خندیدن گفت:همین طوری می‌خواستید مملکت را آباد کنید؟ گفتم: چطور من که صاحب منصب نیستم. گفت: تو طرفداری اِکردی؟ گفتم بله،روزگاری من هم در حد خودم با کمک دوستانمان در روستاها و عشایر، عمران و آبادانی می‌کردیم. پای پیاده برای محرومیت‌زدایی کوه‌ها را زیر پا می‌گذاشتیم در قصبات، مدیریت مردم‌سالاری درست می‌کردیم، در جنگ با متجاوزین به مملکت جنگیدیم در این انتخابات آخری هم مشارکت داشتیم بقیه‌اش با دولت‌مردان است. دیدم خدا بده برکت شروع کرد به درد دل کردن و از گرفتاری‌های خودش و مردم مسجدسلیمان صحبت کردن و از بیکاری پسرش گفت و گرانی کالا و معیشت مردم فقیر وضع نظافت و بهداشت عمومی شهر و جلوگیری شهرداری از ساخت‌وساز و بلندمرتبه سازی در مناطق آلوده به نفت و گاز گفت و گفت و گفت .

 

ادامه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط

ضرب المثل های بختیاری                              نویسنده: پایگاه آزاد مردان بختیاری

ضرب المثل ها عبارت ها و جمله های موزونی هستند که حاوی پندها و اندرزهای گوناگونی می باشند. موجب آگاهی بخشی ، پندآموزی و عبرت آموزی می شوند. این ضرب المثل ها که گاه پیشینه آنها به چند قرن و شاید هزاران سال قبل باز گردد و سینه به سینه به نسل های بعدی منتقل شده اند ، دریچه ای برای شناخت ابعاد مختلف و جنبه های گوناگون فرهنگ و جامعه هستند. آنها گویای واقعیتهای آشکار و پنهان جامعه و بازتاب بسیاری از رسوم ، عادت ها و شیوه های زندگی یک گروه و یک قوم می باشند. معلوم می دارند که در قلمرو یک فرهنگ چه کارهایی ناپسند و ناخوشایند و انجام کدام اعمال و رویه ها خوشایند و مطلوب است.  در ضرب المثل هاست که زبان و فرهنگ به هم نزدیک می شوند و ابعاد مختلف زبان گفتاری مردم را آشکار می سازند. همچنین می توانند راهگشا ، در یافتن بسیاری از پرسشهای ما در باره زبان و فرهنگ باشند.

 

 

ادامه در ادامه مطلب....



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 10 آبان 1392برچسب:ضرب,المثل های,بختیاری,
ارسال توسط

http://s4.picofile.com/file/7986577525/5tngjxblhksafj36xwgt.jpg

 

 به گزارش تاراز نیوز ،صبح دیروز  دوشنبه  6 ابان راس ساعت دو شب براثر نیش عقرب دختر بچه دو ساله ساکن روستای کوشک شهرستان اندیکا بعلت نبود پزشک و کمبود امکانات دارویی جان خود را از دست داد.؟!

 

ادامه در ادامه مطلب....



ادامه مطلب...
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 193
بازدید ماه : 1280
بازدید کل : 81732
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1