پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

نویسنده: آزادمردان بختیاری

به بهانه چاپ چهارم کتاب حماسه زاگرس
در حالی که هنوز یک سال از انتشار کتاب «حماسه زاگرس» نگذشته است، به دلیل استقبال گسترده از این کتاب، چاپ چهارم در حال آماده سازی است و در اوضاع و احوالی که حتی بهترین و محبوب‌ترین نشریات با کم اقبالی خوانندگان مواجه هستند، اخیراً یک نشریه زرد که به لحاظ مشی سیاسی آن در امتداد نشریات غوغاسالار است، برای غلبه بر این نگرانی، فروش نسخه‌های خود و جذب مخاطب و جلب نظر آنان درآغازین روزهای فعالیتش، ناشیانه اقدام به چاپ مطلبی کرده که نویسنده تاریخ نخوانده آن ادعا کرده است، نویسنده کتاب «حماسه زاگرس» «ضمن تحریف تاریخ درصدد تحمیل قرائتی خاص از تاریخ معاصر بختیاری به خوانندگان است». اگر چه هیچ کتابی خالی از اشکال و ایراد نیست و حتی معتبرترین کتاب‌های علمی نیز قابل نقد و وارسی هستند؛ اما قبل از هر چیز منتقد باید از تخصص و صلاحیت لازم و همچنین انصاف و بی‌طرفی برخوردار بوده و فارغ از هرگونه پیش‌داوری و تعصب باشد.

 

ادامه را در ادامه مطلب بخوانید...



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 27 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط

نویسنده: آزادمردان بختیاری


بی‌گمان صدای دل‌نشین و نوای شورانگیز و سرشار از عاطفه و محبت مرحوم بهمن علاءالدین ، نه تنها در بین بختیاری‌ها بلکه در میان دیگر ساکنان میهن عزیز ما ، برای همیشه جاودان و ماندگار خواهد ماند. به راستی راز این ماندگاری چیست؟دل سروده‌های علاءالدین از کدام ویژگی‌ها بهره‌مند و برخوردار است که چنین با اقبال عمومی مردم از هر قشر و طبقه و از هر رده سنی روبرو شده است.
او زاییده و پرورش‌یافته مناطق عشایری بود عمری نفس به نفس همراه و همپای عشایر ، شریک و نظاره‌‌گر تلخ و شیرین و سخت و آسان زندگی آن‌ها بود. درون‌مایه زندگی کوچندگی را با همه وجود لمس و تجربه کرده بود. بنابراین روایت او از میراث ایل، سرشار از صدق و صفا است.گویش ،فولکلور و فرهنگ بختیاری را، به وجهی دل پذیر و دل‌نشین ، به نسل‌های امروزین عرضه کرد. درون‌مایه و مبنای مضمونی دل خوانش‌های علاءالدین، بازتابی از رویدادهای روزمرگی زندگی ایلیاتی و نحوه تفکر و تعامل او با مردمان و محیط پیرامون او است. گویی او «حافظه تاریخی جمعی» ایل بختیاری بوده است که خلق و خوی ، منش و روش ، احساس و تفکر توده‌های مردمی را در تابلویی که باید شاهکارش نامید ،به نمایش گذاشت.

 

 

ادامه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 26 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط

 شاهنامه یکی از بزرگ ترین نوشته‌های ادبيات كهن فارسي در جهان می‌باشد. که باید آنرا به راستی خدای نامه یا نامه خدائی نامید ، فردوسی برای سرودن آن نزدیک به پانزده سال تلاش كرد ، و سر انجام آن را در سال400 خورشيدي به پایان رساند. فردوسی از آنجا که به گفته خودش «هیچ پادشاهی سزاواری پیشکش شدن شاهنامه را نیافته بود («ندیدم کسی کش سزاوار بود»)»، برای چندی آن را پنهان نگه داشت و در این زمان بخش‌های دیگری نیز به شاهنامه افزود.

 

ادامه در ادامه مطلب



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 15 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط

از پيامبران الهي كه در ايران هستند چه مي‌دانيد؟  آیا میدانید 33پيامبر خدا در 15 استان ايران مدفون هستند. !

*حضرت دانيال نبى(ع)

 از انبیاى بزرگ الهى است. وى از نسل حضرت داوود سلیمان و بعثت پيامبر اسلام را پيشگويى كرده است.لفظ دانيال درزبان عبرى به معنى "خدا حاكم من است" مى باشد. دانيال نبی همزمان با كوروش كبير وداريوش اول بوده است. گرچه در جای جای ایران مقبره دانیال  وجود دارد اما  مقبره ای که در شوش است از سایرین بیشتر مورد توجه است.

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 10 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط

نویسنده: آزادمردان بختیاری

 

«قربانی بازی سیاست، به روایت اسناد» 

 

 


یکی از ویژگی های فرهنگ عشایری،قهرمان پروری و اسطوره سازی است.وقتی بسیاری از قهرمانان و شجاعان ایل در میدان های جنگ و زندان ستم شاهی کشته شده بودند،12سال(از سال 1308 تا 1320ش)سکوت،وحشت،ترس و انزوا بر همه جا سایه گسترانیده بود ،لیکن وقتی رضا شاه عزل گردید و اوضاع و شرایط مملکت تغییر کرد ،بختیاری ها در جستجوی قهرمانی بودند تا تسکینی بر دردشان و مرحمی بر زخمشان باشد.

ادامه در ادامه مطلب.....



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 8 مهر 1392برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 56
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 209
بازدید ماه : 1296
بازدید کل : 81748
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1