واکاوی اولین سفر رییس جمهور به استان زرخیز خوزستان
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

نویسنده: دکتر الله کرم صالحی

بالاخره اولین سفر ریاست جمهوری به خوزستان با همه انتظارات و بایدها و نبایدها به پایان رسید. اگرچه رییس جمهور هدف از سفر خود به خوزستان را آگاهی از مشکلات مردم اعلام نمود اما برخی جناح‌ها این سفر را به استعفای دسته جمعی نمایندگان مجلس، اعتراض عمومی ‌مردم خوزستان به انتقال آب کارون، تلاش فرقه ضاله وهابی برای ترویج وهابیگری و مناسب بودن فصل سفر و آب و هوا نسبت داده‌اند، مع‌الوصف رییس‌جمهور باید اولین سفر خود را از یکی از استان‌های کشور شروع می‌کرد و این بار قرعه بنام استان زرخیز خوزستان یا پنجمین استان فقیر کشور افتاد. آنچه که مهم است دستاوردهای این سفر می باشد که مردم خوزستان از رییس جمهور منتخب خود انتظار داشتند.
گرچه مسئولین کلان دولتی تلاش می‌کردند که این سفر را با سفرهای ریاست جمهوری قبل متفاوت نشان دهند اما در عمل همچنان شباهت‌هایی نیز وجود داشت. برای مثال می‌توان به دعوت مسئولین محلی از مردم برای استقبال ریاست جمهوری، اجتماع مردم به مدت زیادی در هوای سرد و مه‌آلود اهواز، پوشش خبری گسترده توسط رسانه‌های وابسته به دولت، جمع‌آوری نامه‌های مردم که از آثار سفر ریاست جمهوری قبلی است و تشکیل جلسات گوناگون با نهادهای مردمی ‌و صنفی اشاره نمود. لیکن از جهات دیگری با سفرهای قبلی تفاوت‌هایی نیز داشت مانند عدم تشکیل جلسه هیات دولت در استان و تصویب مصوبات فله‌ای غیرکارشناسی، برگزاری ارتباط رسانه‌ای مستقیم با اکثر شهرهای خوزستان و احاله حل مشکلات به بررسی‌های کارشناسی.

 

کیف های ضدگلوله و زیانی که برای خوزستان داشتند!
در مجموع خواسته‌های مردم خوزستان از رییس جمهور خود به قرار زیر بود:

• توجه ویژه به موضوع اشتغال جوانان که مهمترین خواسته همه خوزستانی‌ها بود.
• توجه ویژه به احیا رودخانه کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه
• تامین آب آشامیدنی بیشتر شهرهای مجاور کارون
• حل معضل ریزگردها
• مشکل فاضلاب اکثر شهرها
• نامناسب بودن وضعیت بهداشت و درمان
• حادثه خیز بودن اغلب جاده‌های استان
• نامناسب بودن وضعیت کشاورزی استان
• و حل مشکل اعتبار متروی اهواز

اما سفر ریاست جمهوری در مقابل این خواسته‌ها چه دستاوردی داشت؟

1- وعده توسعه کشاورزی 550 هزار هکتار در سه سال آینده
2- عدم برداشت از سرچشمه‌های کارون بجز آب آشامیدنی
3- حل قریب‌الوقوع آب آشامیدنی اهواز و حل مشکل آب آشامیدنی آبادان و خرمشهر در سال آینده
4- اعلام آبادان و خرمشهر به عنوان منطقه آزاد
5- وعده اجرایی شدن 9 طرح اشتغال زا در استان در آینده نزدیک
6- وعده بررسی لایروبی اروند و اختصاص دو درصد درآمد نفت پس از انجام مطالعات کارشناسی
پاسخ ریاست جمهور به بقیه خواسته‌ها و انتظارات مردم، کلی و اغلب در قالب بررسی کارشناسی و دستور به وزرا و تامین منابع مالی مربوطه بود. در میان سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری و حواشی این سفر، چند نکته دیگر نیز به خوبی مشهود بود:

• خیلی از مشکلات مردم احاله به بررسی مطالعات کارشناسی شد اما برای برداشت آب از سرچشمه‌های کارون چنین جمله‌ای گفته نشد و ظاهرا نسخه مجوز برداشت آب کارون از قبل پیچیده شده است و معلوم نیست که 550 هزار هکتار زمین کشاورزی با کدام آب قرار است توسعه یابد.
• هیچ برنامه مشخصی در باره اصلی‌ترین مشکل استان یعنی اشتغال جوانان مطرح نگردید و تنها تاکید بر اشتغال افراد بومی‌ شد. هرچند که رییس جمهور در سخنان خود اشاره‌ای گذرا به بیکاری و نرخ تکان‌دهنده آن در کشور نمود اما این نرخ در استان خوزستان با منابع و قابلیت‌های فراوان آن، خیلی بیشتر نگران‌کننده است.
• اشاره به پیگیری 129 طرح و پروژه گردید اما به محتوا، زمان اجرا و جزییات آنها پرداخته نشد و برای مردم روشن نگردید که این‌ها پروژه‌های پیشنهادی مسئولین فعلی هستند یا پروژه‌های مصوب شده بدون منبع دولت قبلی.
• بارها از طرف ریاست جمهوری واژه‌ی "بررسی کارشناسی"در مقابل سئوالات و انتظارت مردم به کار برده شد که گرچه سخن قابل قبول و عامه پسندی است اما در ورای آن می‌توان خیلی از مسائل را بدون پاسخ به آینده نامعلوم احاله نمود. البته آقای دکتر روحانی خاطرنشان کردند که دولت و رییس‌جمهور به شعارها و قول‌های خود وفادار است و آنها را عملیاتی و دنبال می‌کند. بنابراین باید منتظر زمان ماند و آینده در اینخصوص قضاوت خواهد نمود.
• به توسعه سرمایه‌گذاری در استان اشاره‌ای گذرا شد اما در اینخصوص هیچ برنامه روشنی ارائه نگردید.
• از دیگر نکات قابل توجه حضور فعال وزیر بهداشت در استان و حضور پررنگ یادگاران 8 سال دفاع مقدس جناب دکتر محسن رضایی و علی شمخانی و حضور کم‌رنگ برخی از نمایندگان مجلس در کنار رییس جمهور بود.

 

کیف های ضدگلوله و زیانی که برای خوزستان داشتند!


و اما چند پیشنهاد به مقامات و مسئولین دولتی و محلی:

همه می‌دانند مشکلات کشور که میراث دولت قبلی است خیلی زیاد می‌باشد و حل این مشکلات در کوتاه‌ مدت غیرممکن است و نیاز به شناسایی پتانسیل‌ها، برنامه‌ریزی، تامین منابع مالی و مدیریت‌های قوی و پیگیر می‌باشد. بنظر می‌رسد تدارک سفر به استان‌ها برای رسیدگی به مشکلات و برقراری ارتباط رودرو با مردم که در دولت‌های قبلی و بویژه در دولت نهم و دهم بسیار پررنگ بود، اثربخشی و نتیجه آنچنانی نداشته و ندارد. لذا آزمودنی را دوباره آزمودن خطا است. بدین منظور پیشنهاداتی ارائه می‌گردد باشد مورد توجه مسئولین قرار گیرد.

1- کارگروه‌هایی در استان‌ها در سه سطح کلان، میانی و شهرستان‌ها در هراستان تشکیل گردد. ابتدا مشکلات ، منابع و راه‌حل‌ها در سطح کارگروه‌های شهرستان‌ها(فرماندار، شهردار، امام جمعه وکارشناسان توانمند) بررسی وارائه گردد. سپس در کارگروه میانی که متشکل از مدیران کل اجرایی در بخش‌های مختلف و اساتید دانشگاه می‌‌باشد این مسائل بررسی و نتیجه آن به کارگروه سطح کلان که متشکل از استاندار، مشاوران استاندار و نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه می‌باشد الویت بندی و جهت تهیه بودجه و تصویب طرح به دولت ارائه گردد.
2- تدوین سند چشم‌انداز توسعه هراستان براساس پتانسیل‌های بالقوه و شاخصه‌های اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن.
3- شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بالقوه جهت اجرای طرح‌های صنعتی، تولیدی و خدماتی اشتغال‌زا در زمینه‌های گوناگون با پیش‌بینی میزان سرمایه‌گذاری و عایدات آن در یک سایت خاص، به منظور آشنایی و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه استان و مردم.
4- به جای ارتباط مستقیم مردم با ریاست جمهوری و کارناوال مردمی ‌راه انداختن و به منطور حفظ کرامت انسانی و شنیدن خواسته‌های آنها، تمهیداتی تدارک دیده شود که استاندار و مدیران کل استان به عنوان نمایندگان دولت این وظیفه را بطور مستمر از طریق صداوسیما و ملاقات‌های حضوری انجام دهند. و بهتر است سفرهای ریاست جمهور و وزراء فقط برای افتتاح طرح‌های بزرگ و موارد بسیار خاص اختصاص یابد.  


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 59
بازدید دیروز : 117
بازدید هفته : 1486
بازدید ماه : 2791
بازدید کل : 84552
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1