لطفاً با احساسات میلیون ها بختیاری بازی نکنید!+عکس
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

در بین عکس های منتشره از« افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر» در یک خبرگزاری پربیننده، یک تصویر نگران کننده، بناگاه توجه مـرا به خود جلب می کند، برای لحظاتی فکر می کنم که چشمانم درست نمی بیند! ، دقت بیشتری به خرج می دهم تا  بلکه مطمئن شوم!

اما متاسفانه موضوع حقیقت دارد و آن بی احترامی است که به «لباس غیور مردان بختیاری» در این مراسم ملی توسط «یک هنرپیشه زن» صورت می گیرد.
با کمال تعجب، این هنرپیشه زن جوان... در یک «اقدام غیر اخلاقی و غیر ارزشی» لباس چوقای بختیاری که نماد غیرت مردان بختیاری است را برتن می کند و در این مراسم حضور می یابد.

این موضوع از چند زاویه قابل تامل و بررسی است:

۱- بختیاری ها مردمانی صددرصد شیعه هستند که قرن های متوالی افتخارشان این است که شیعه امیرالمومنین(ع) و ائمه اطهار(ع) بوده و هستند و  یک مرور اجمالی در فرهنگ آنان نشان می دهد که همواره مردمانی «دین باور» و دارای «رسومات پایدار و ارزشی» بوده اند.

۲- در فرهنگ بختیاری «چوقـا» لباسی است که به همراه «شلوار دبیت و کلاه نمدی» توسط مردان پوشیده می شود و پوشیدن چوقا توسط زنان، نوعی «تمسخر و بی احترامی» محسوب می شود، چرا که شیر زنان بختیاری نیز دارای لباس محلی و پوشش بسیار زیبای مخصوص به خود هستند.

۳- «غیرت»، «شجاعت» و «سلحشوری» از بارزترین خصوصیات مردمان بختیاری است که رشادت ها و ایستادگی های سردارانی همچون «شهید علی مردان بختیاری» در مقابله با طاغوت رضاخانی و همچنین تقدیم چند هزار شهید گلگون کفن در «جنگ ۸ساله» بخوبی گویای این مطلب است.

۴- بر مبنای آنچه گفته شد، امروزه کارکرد لباس چوقای بختیاری نه تنها فراتر از یک لباس محلی، بلکه بعنوان «نماد غیرت و سلحشوری» مردان رشید بختیاری است که سالیان متوالی در کنار برادران کرد، ترک، عرب ، بلوچ، ترکمن و … خود از کیان اسلام و ایران و انقلاب به خوبی دفاع کرده اند.

۵- حاضر شدن این هنرپیشه زن جوان با «چوقــا» بر روی فرش قرمز جشنواره اقدامی توهین آمیز و غیرقابل  قبول است، ممکن است عده ای بگویند که او می خواسته به ترویج فرهنگ بختیاری کمک کند(!) که در پاسخ باید گفت: کسی که عنوان «هنرمند و هنرپیشه» را یدک می کشد نباید بدون اطلاع از فرهنگ و رسومات بختیاری دست به چنین اقدامی بزند و اگر ایشان واقعاً بدنبال ترویج این فرهنگ بوده پس چرا لباس زیبای زنان بختیاری را به تن نکرده است؟


۶- حساسیت نگارنده بر روی این موضوع نه فقط به خاطر پاسداری از فرهنگ کهن بختیاری، بلکه جلوگیری از تخریب میراث معنوی و داشته های فرهنگی این مرز و بوم است که متاسفانه و در عین ناباوری، از سوی اهالی فرهنگ و هنر! مورد بی مهری و بی توجهی قرار می گیرد و لذا بجاست همه کسانی که دل در گرو این ارزش ها و باورها دارند، هرکدام از نگاه خود و با زبان و ابزار خود در مقابل این اقدامات موضع گیری کنند.

 پوشش و لباس یک شیر زن بختیاری



ارسلان ظاهری بیرگانی

 

نکته:

لازم به نوضیح است که در فرهنگ بختیاری اگر زنی کلاه بر سرگذارد، معنی آن بزرگی، همت و تلاش مردانه است اما اگر زنی چوقا به تن کرده یا شلوار دبیت بپوشد، جنبه تمسخر به خود میگیرد.

 

منبع: پایگاه خبری تحلیلی بختیاران


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

یک بختیاری
ساعت2:15---27 بهمن 1392
عزیز من من هم بختیاریم و مثل شما متعصب ولی استفاده ی این خانم از طرح چوقا به نظر من نه عیب بلکه افتخار است البته اگر بین زن م مرد فرقی قایل نشویم.این طور فکر کن لباس ما چنان جذابیت و ابهتی دارد که دیگران حتی زنان آن را برتن می کنند.این خانم نشان داده است که چیزی از مرد کم ندارد.ممنون

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 31
بازدید دیروز : 117
بازدید هفته : 1458
بازدید ماه : 2763
بازدید کل : 84524
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1