حكيم حاج حسن آقا گندلي پيشكسوت طب سنتي درعشاير بختياري
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

 

                                                         (هوالشافی)

 

یادی از مردی بزرگ  از اهالی اندیکا

 

حكيم حاج حسن آقا گندلي پيشكسوت طب سنتي درعشاير بختياري

 

http://s1.picofile.com/file/7319865371/latiha.jpg

 

نگار من که مکتب نرفت وخط ننوشت                         غمزه مساله آموز صد مدرس شد

 

سال هاست كه ميان طرفداران طب سنتي و هواداران علم جديد پزشكي بر سر انتخاب اين يا آن ، مجادله و مباحثه وجود دارد آنان استدلال مي كردند كه هرگل و گياهي را كه پروردگار جهان آفريده محاسن و خواصي در آن است كه هريك مي توانند به تنهايي دردي را دوا و بيماري را شفا بخشند.

 
به هر حال حاصل اين بحث و جدل ها به اينجا رسيده است كه در اين حال كه دانش جراحي را به حد اعلا ارج مي نهيم، ولي حتي المقدور از استفاده از دارو خواص شيميايي خودداري كنيم و به داروهاي گياهي روي آوريم كه چه از نظر طبيعت فطري بشري و چه از نظر اجتماعي صلاح مصلحت انسان در استفاده از آن هاست.

اين مقدمه را آوردم تا حاج حسن آقا حاتمي ، نيكوكار و با انصاف از اهالی اندیکا و مسجد سلیمان  و بختياري را معرفي نماييم او فردي بود كه از اطراف و اكناف، از عشاير و روستايي گرفته تا بيابان گرد و شهروند همه دست به سويش دراز مي نمودند او دستانشان را به گرمي مي فشرد.

او دارويي پرفايده و كم ضرر در اختيارشان مي گذاشت . به بيمار اميد بهبودي و سلامت تزريق مي كرد و بدون آنكه چشم به كيسه و نظري به جيبش داشته باشد روانه خانه و كاشانه اش مي نمود.

در 1284 خورشيدي از ميان تيره ي ورناصري طايفه قندعلي ايل بزرگ بختياري كودكي ديده به جهان هستي گشود كه او را حسن آقا نام نهادند. پدرش محمدعلي و مادرش حاجيه خانم ماهي نام داشت سنين نوجواني و جواني خود را در ميان ايل و به صورت كوچ نشيني به سر برد. در ييلاق از طبيعت دل انگيز و فرح بخش دو آب صمصامي در چهارمحال و بختياري و در قشلاق از فضاي دلگشا نشاط انگيز آبژدان انديكا بهره مي جست اندامي بلند و سيمايي زيبا و اخلاقي پسنديده داشت. استعداد و نبوغ خارق العاده ي وي موجب گرديد تا در سن 18 سالگي لياقت، كياست و شايستگي ذاتي خويش را شكوفا سازد اين حكيم بزرگ بختياري در سنين جواني به طب سنتي و محلي روي آورد وي مي گفت: من نه درس طبابت خوانده ام و نه دوره تخصصي در اين مورد ديده ام. از سن 18 سالگي اين استعداد را در خود ديدم و لذا با توجه به نبود دكتر در روستاها براي معالجه بيماران در آن زمان همت گماشتم و تشويق و قدرداني مردم بيشتر مرا دلگرم مي كرد من در مورد شكستگي ، تخته بندي، كج شدن صورت، ورم معده، افتادن ناف، فتق، سياتيك، در رفتن استخوان لگن و چندين مورد ديگر مهارت خود را اثبات كرده ام و همچنين چندين نفر را كه در خواب بر اثر شوك لال شده بودند دركمترين فرصت  خوب نمودم.

ابتدا تمرين و آموزش هاي مقدماتي خود را بر حيوانات شروع كرد در هر جايي حيواني جراحتي بر مي داشت چه از نظر شكستگي استخوان و چه از حيث امراض ديگر به معالجه و مداواي آنها مي پرداخت به طوري كه مهارت كامل در اين زمينه به دست آورد.

حكيم حسن آقا حاتمي را بدون شك همه خوزستاني ها مي شناسند تخصص وي در اكثر بيماري هاي صعب العلاج وي را به شهرت جهاني رسانده بود اين حكيم توانا كه زندگي خود را وقف درمان بيماران گذاشته بود در شهرستان مسجدسليمان و انديكا بيماراني به او مراجعه مي كردند كه پزشكان جواب رد به آنها مي دادند.

وي در زمان جنگ تحميلي دست و پا شكسته را در بيمارستان 22 بهمن به صورت تخته بندي ( آتل) مداوا مي كرد وي با استفاده از انواع گياهاني كه مي دانست هركدام براي چه نوع بيماري مفيد است مريض هائي را به زندگي برگرداند كه حتي سرطان داشتند.حكيم حسن آقا با استفاده از شوك درماني حتي بيماران فلج را نيز درمان مي كرد. در حال حاضر فرزندان اين حكيم توانا به نام هاي حاج رستم و حاجي آقا حاتمي كار پدرشان را دنبال مي كنند.

طولي نكشيد كه فعليت هاي پزشكي خود را بر روي انسانها شروع كرد او مي گفت: خيلي از بيماري ها و امراضي را مشاهده كرده ام كه ميان انسان و احشام مشترك است به همين منظور رشد و نبوغ و خلاقيت درماني را از سن 18 سالگي يعني زماني كه مهارت و تجربه كافي بر روي بيماري هاي انسان بدست آوردم شروع كردم. طولي نكشيد كه شهرت و آوازه طبابت او در سراسر منطقه بختياري منتشر شد او علاقه و ذوق بسياري به سرزمين بختياري داشت و از هيچ كوششي در راه معالجه بيماران فرو گذار نبود. درمان بيماران به وسيله ي داروهاي گياهي اگر چه ديگر يا به عبارتي از مد افتاده است و با پيشرفت علم پزشكي گرايش بيشتر مردم به سوي پزشكان دانشگاه ديده و انواع داروهاي شيميايي مي باشد ولي باز هم هستند افراد بسياري كه داروهاي گياهي را بهتر از داروهاي شيميايي تشخيص داده اند.

اگر پزشكاني كار دكترهاي علفي و گياهي را قبول ندارند ولي ميل باطني افراد و گرايش آنان به اين دكترهاي علفي بايد محك و آزمايشي باشد بركار اين دسته. در ايل بختياري و شهرستان مسجدسليمان كمتر كسي است كه نام حاج حسن آقا حاتمي اين مردم با تجربه و به عبارت ديگر پزشك ايل را نشناسد و خانه وي را كه حكم مطب شفا بخش دارد نداندكجاست.

مراجعه ي افراد به خانه ي وي جهت مداوا، سخت او را مشغول مي نمود و افراد مراجعه كننده ي عشاير بيش از ديگران بودند. در زمان جنگ بعد از اصابت موشك به محله ي چاه نفتي و تخريب اماكن، حاج حسن آقا هم به ناچار خانه خود را در نزديكي محل حوادث بود ترك كرده و به منطقه ي آبژدان انديكا واقع در 40 كيلومتري مسجدسليمان رفته بود. بيماري نقل  مي كند كه از درد سياتيك ناله مي كردم حاج حسن آقا ماهيچه ساق پاي مرا با پارچه محكم بسته با پنبه اي آغشته به بتادين و شتشوي دوباره رگ پاي مرا پيدا نموده و چندين جاي را با تيغ هاي جراحي مخصوصي كه از لفاف درآورده بود تيغ زد و خون سياه رنگي از پاي من به درون لگن زير پاي وي ريخته بعد از چند لحظه خون به سرخي تغيير رنگ داده و حاج حسن آقا پس از پانسمان پاي من و شستشوي دست هاي خود با آب و صابون به سراغ ديگر بيماران رفت. حاج حسن آقا به بهداشت بسيار اهميت مي داد و مي گفت بهداشت جز اوليه سلامتي است و جان اين انسانها كه با دلي پاك و نيتي خالص از راههاي دور به سراغ من مي آيند به اين بستگي دارد.

و ايلات كوچ خود را آغاز مي نمودند غالبا در جايي با اندازي مي كردند كه خانه حاج حسن آقا در آنجا بود . آنان سياه چادرهاي خود را در جوار منزلگاه او بر مي افرشتند تا در اين زمان كوتاه بتوانند بيماران خود را درمان كنند حاج آقا علم طبابت خود را تجربي و با تمرين و ممارست و ابتكار بدست آورده بود او در هيچ محكمه ي علمي دوره ي تخصصي نديده بود.

آنچه داشت و آنچه نداشت همه و همه از نبوغ ذاتي و استعداد فطري خودش بود. شهرت و آوازه ي اين نابغه ي بختياري سراسر ايران را فرا گرفت . به طوري كه از شهرستان هاي دور و نزديك و استانهاي دور و نزديك ، بيماران صعب العلاج به او مراجعه مي كردند.

طولي نكشيد كه شهرت و نام او به كشورهاي همجوار رسيد. بيماران كشورهاي عربي همسايه ي ايران، بعضا براي معالجه و درمان نزد اين حكيم عالي قدر بختياري مي آمدند و بهبودي حاصل مي كردند.

حاج حسن آقا به گياهان كوهي شناخت كافي داشت و براي درمان اغلب بيماري ها از برگ و ساقه گياهان كوهي كمك مي گرفت. وي هيچ وقت از داروهاي داروخانه شهري استفاده نمي كرد او خاصيت و توان درماني اكثر گياهان را كشف كرده بود و از هركدام معجوني تهيه و آماده داشت تا در موقع ضرورت براي بيماران تجويز كند.

در مورد شكستگي استخوان و جراحت هاي شديد جسمي وسايل نوظهور و ابتكاري با چوب و تخته و امكانات موجود محلي ساخته و در موقع لزوم به كار مي برد ، مثلا براي شكستگي استخوان يا پا و از جا در رفتن لگن و يا مچ دست و يا مچ پا و يا گردن وسايلي نوظهور و خود ساخته تهيه كرده بود كه هر كدام به موقع  خودش مورد استفاده و درمان مجروحان قرار مي گرفت. آن حكيم بزرگ بختياري بسياري از بيماري ها را شناخته و درمان آنها را كشف نمود. جا دارد كه مردم ايران ، خوزستان، و خصوصا بختياري ها ي خون گرم همواره نام و ياد اين نابغه بزرگ را گرامي بدارند و همايش و كنگره اي شايسته جهت تجليل از اين خادم ملي و ايلي برگزار نماييد.

حاج حسن آقا نمونه يك انسان وارسته به كمال پيوسته و سازنده بود. زهد، عبادت، ديانت و شجاعت این مرد بزرگ برهمگان مشهود است وي در سال 1356 شمسي به زيارت خانه خدا مشرف شد او فردي مصلح و نيكوكار بود  امر به معروف و نهي از منكر را پيشه ي خود داشت. حاج حسن آقا در بهار سال 79 خورشيدي پس از 95 سال عمر با عزت رحلت نمود آرامگاه ابدي آن فقيد سعيد در شهرستان انديكا منطقه آپژدان است.                                        

                                                           روحش شاد و يادش همواره  گرامي باد.  

 

                                                                                   (با تشکر از آقای فرجی)

در پایان  ذکر این نکته ضروریست  که فرزندان ایشان  به خصوص  آقای حاج رستم حاتمی  در شهر مسجد سلیمان ( خ - حنیف نژاد )به   امر طبابت و به شیوه سنتی مشغول خدمت به  مراجعه کنندگان محترم  می باشند.

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

بابادی
ساعت22:08---26 شهريور 1392
حاج حسن آقا ابن سینای زمان ماست او بر گردن تمام بختیاریها حق دارد..

سعادت حاتمی
ساعت3:42---24 ارديبهشت 1392
ممنون . آدرس موقت وبلاگ حکیم حاج حسن آقا حاتمی
http://saadat1370@mihanblog.ir
http://hajhasanagha@mihanblog.ir


saadat
ساعت17:52---21 اسفند 1390
ممنون و تشکر از لطفتون نسبت به درج زندگینامه ی پدر بزرگ بنده .
خودم هم دنبال درست کردن سایت، به اسم پدربزرگم هستم.
بعدا آدرسشو واستون می نویسم
باز هم تشکر، سعادت حاتمی
www.saadat.webphoto.ir


سعادت
ساعت17:52---21 اسفند 1390
ممنون و تشکر از لطفتون نسبت به درج زندگینامه ی پدر بزرگ بنده .
خودم هم دنبال درست کردن سایت، به اسم پدربزرگم هستم.
بعدا آدرسشو واستون می نویسم
باز هم تشکر، سعادت حاتمی
www.saadat.webphoto.ir


رضا
ساعت8:52---7 اسفند 1390
سمالی

تقی
ساعت8:51---7 اسفند 1390
فقط سمالی البته به غیر از رضایی بقیه همه قابل احتراما

دابا
ساعت0:13---2 اسفند 1390
سلام لطفاً به دهکده اینترنتی بام ایران لینک بدهید و در صورت امکان آن را در سایت خود معرفی کنید.
http://www.daba.ir
با سپاس


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 83
بازدید دیروز : 117
بازدید هفته : 1510
بازدید ماه : 2815
بازدید کل : 84576
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1