ترور شخصیت چیست.؟
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

لغت[TERROR] در زبان انگلیسی به معنای «ترس شدید» « وحشت » اسعمال میگردد. و از« اعمال شیطانی است» در واقع یکی از پدیده های شوم روزگار و یک جنگ نا برابر محسوب می شود..

 ترور در عرف کنونی به معنای کشتن آدمها از طرق غیر قانونی است.! و بیشتر در زمینه مسایل سیاسی بکار می رود ، کشتنی که موجب ایجاد وحشت و ترس در مردم می گردد. ولی غرض نگارنده از این سطور ، این نوع ترور نیست بلکه غرض، کشتن از نوع دیگری است . نابودکردن ، له کردن ، از ارزش انداختن و........... که شاید بتوان برای اکثر این مصادیق  عنوان « ترور شخصیت » و « ترور عقیده و آرمان ها » را در نظر گرفت .

آری یکی از مهمترین ترفندهای شیطان و دشمنان تعالی انسان بهره گیری از این نوع ترور است. آنجا که کشتن مادی و نابودی جسم برای آنها مقدور نباشد و یا  هزینه های  مادی یا روانی زیادی را در پی داشته باشد یکی از بهترین و کم هزینه ترین و البته پرسودترین راهها ترور شخصیت، آرمان و مکتب انسانهاست .

این ترفند از راه های زیادی قابل اجراست . بهره گیری از رسانه های صوتی ، تصویری ، مکتوب و نیز سخنرانیها ، پیامک ها ، بلوتوس ، اینترنت و همچنین به اشکال مختلف مانند تحلیل علمی ، نقد ، طنز ، کاریکاتور ، داستان ، جوک ، اشاعه تهمت و افترا و.......

و چنانکه می گویند در جنگهای نظامی اگر توانستی فرمانده دشمن را کشته و یا اسیر سازی در واقع پیروز و فاتح گشته ای و اگر توان کشتن نداشتی ولی موفق گشتی که او را از وجهه انداخته و در نزد نیروهای زیر دست حقیر و خفیف و فاقد ارزش سازی باز هم فاتح و پیروز میدان خواهی بود .

ترور شخصیت یک ترفند بسیار موفق و کارآمد و البته قدیمی و تاریخی است به گونه ای که در همه اعصار و ادوار تاریخ با اندکی تفحص می توان نمونه های بارزی از آن را یافت . برای مثال در زمان امیرالمومنین علی علیه السلام هنگامی که اهل شام خبر ضربت خوردن حضرت را در محراب مسجد کوفه شنیدند ، با تعجب گفتند « مگر علی علیه السلام نماز می خواند» و این تعجب آنها و این جمله به خوبی حاکی از تاثیرات مخرب تبلیغات معاویه و عمرو عاص بر علیه آن حضرت است تبلیغات مسمومی که امروزه از آن به « ترور شخصیت » تعبیر می کنیم . 

 

امروزه یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین ابزار در دنیای کنونی بهره گیری از صنعت پیام کوتاه و بلوتوس است . به گونه ای که در زمانی بسیار اندک یک خبر توهین آمیز، جوک ، یا فیلم و تصویر بین هزاران نفر توزیع و دانسته و ندانسته بر افکار آنها تاثیرات خود را می گذارد . روش بسیار کارآمد ، سریع و کم هزینه . به گونه ای که بسیاری از ما هنگامی که یک جوک از طریق پیام کوتاه برایمان می رسد ، بدون هیچ گونه تاملی در محتوا و پیام های نهان و در پشت پرده آنها و انگیزه آمران و عاملان ، آنها را برای بهترین دوستان و نزدیکانمان ارسال می نماییم ! بدین گونه هم شرکت های مخابرات سود گزافی بدست می آورند و هم بدون هیچ هزینه ای برای سازندگان این پیامک های مخرب و جهت دار ، آنها را در جهت منافع در پس پرده خویش که همان ترور شخصیت، ترورآرمان و ارزشهای انسانهااست یاری می نماییم.

همچنین ترور شخصیت، یکی از روش‌های نهادهای قدرت از برای بهانه جویی و حذف دیگران از عرصه جامعه است بطوریکه تمام تلاش خود را می کنند تا در برابر اذهان عمومی، شخصیت مورد هدف را، درهم بشکنند و به اعمالی مانند تقلید صدا، نشرعکسهای جعلی، ترویج فرهنگ بذله‌گویی، تمسخر و تحقیر، جوک سازی ، چاپ مطالب سراسر تهمت و افترا، پخش تصاویر مستهجن در سطح جامعه و افکار عمومی، تصویری از فرد مورد حمله واقع شده را ایجاد می کنند. تصویری خوفناک و منفی، به طوری که مورد انزجار و تنفر جامعه قرار گیرد. تصویری وارونه و ساختگی که با واقعیت هیچ ارتباطی ندارد. تصویری که تنها به میل عاملان ترور میباشد

  در انتها به یک نمونه ی تاریخی دیگر از این ترفند اشاره می کنم و تشخیص مصادیق سره از ناسره را در زمان کنونی بر عهده ی خود خوانندگان محترم وا می نهم:

بنا بر بعضی نقلها ملا نصر الدین یکی از شخصیتهای مبارز ترکیه بر علیه استعمار انگلیس بود و استعمار پیر برای مبارزه با او چاره ای جز در ترور شخصیت او در نزد مردم نداشت لذا جوک ها و لطیفه های بسیاری با نام ملا نصر الدین ساخته و در بین مردم پخش شد و نتیجه ی این ترور این شد که این شخصیت مبارز در ذهن مردم تبدیل به یک شخصیت فکاهی ، کم عقل و کم شعور شد. حال قضاوت با شما ، آیا ما نیز دانسته یا نادانسته با این گونه اقدامات ، هیزم در آتش برافروخته از جانب دشمنان نمی ریزیم؟ آیا می توانیم از عهده پاسخگویی حضرت حق تعالی در محکمه عدل الهی برآییم؟ در آخر به آیه شریفه ای اشاره می نمایم که اگر همه به مضمون آن عمل کنیم انشاء الله شر شیطانها و از بسیاری از خطاها در امان گشته و  استوار و هدایت یافته ، به سوی تعالی خویش ، قرب الهی و آرامش جاویدان در جوار حق تعالی حرکت نماییم.

قران کریم می فرماید :

لا تَقفُ ما لیس لکَ بِه علمٌ-

« از آنچه بدان علم نداری تبعیت مکن »

 

ودر فرآنکریم نیز می خوانیم : وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلوا بُهْتَاناً وَإِثْماً مُّبِیناًو

 

کسانی که مردان و زنان مومن را بی آنکه مرتکب [عمل زشتی] شده باشند آزار می‌رسانند، قطعا تهمت و گناهی آشکار به گردن گرفته اند. ﴿احزاب- 58﴾

نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نیز می فرماید :

مَن اَذاعَ فاحِشَةً کانَ کَمُبتَدَئِها

«هرکه خبر عمل زشتی را اشاعه دهد مانند شروع کننده ی آنست.

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 13 بهمن 1391برچسب:ترور شخصیت,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 1456
بازدید ماه : 2761
بازدید کل : 84522
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1