پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

   بَخُو و غضن

برای یک مراسم جشن عروسی  رفته بودم شهرستان اندیکا، چند نفری از اهالی که می دانستند بخو دستی به قلم دارد، همراه غضن آمدند و دور وبرم را گرفتند و شروع کردند به تعریف و تمجید کردن و هندوانه زیر بغل بخو گذاشتن که تو چطوری و تو فلانی ماشالله شیر بخو ، نداریم مثلت و از این حرفها ..... و بعد شروع کردند به تظلم و شکایت کردن از روزگار از فقر و بیکاری و از بی آبی و از بی اعتناعی برخی از مسئولین به مردم منطقه و هزارجور مشکلات زندگی گفتن.  یکدفعه از مقابل دیدم یک نفر با عجله به طرف من می آید با حرکاتی که در می آورد انگاری بود  عقل و مقل درستی نداشت وقتی رسید  از ته دل آهی کشید و گفت لوله گازومی!  تعجب کردم گفتم مگر اندیکا گاز خانگی دارد؟ خندید و گفت نه منظورم روزگاراست همین روزگار وارونه ! لوله کشی گاز خانگی حالا حالها برای ما و  اهالی بی کس و بی معین  اندیکا خیلی زود است.! همه چیز به نوبت ، مگر یادتان رفته از قدیم ندیما گفتن «چراغی که به مسجد رواست  به خانه حرام است!!» اول باید اخوان ما در عمان و پاکستان و هند و چین و روسیه و ممالک نزدیک تر بهره مند شوند بعد نوبت ما میشود! چرا که  ما کوه نشینان بختیاری آخر دنیا هستیم. گفتم: مگر فاصله شما با کارخانه گاز چقدر است؟ شانه هارا بالا انداخت و دهانش را جمع و گرد کرد و ابرو هایش را گره داد  و گفت خیلی. خیلی ، گفتم چقدر؟ گفت به ارواح پدرم توبمیری  30 کیلومتر بیشتر نمی شود!!! گفتم خودت بمیری ، من فکر میکردم 3 کیلومتر است. انصافاً مسافت خیلی ریادی است مسئولین محترم اندیکا و از جمله جناب آقای فرماندار حق دارند زیر بار این پروژه عظیم شانه خالی کنند!!!

 

ادامه داستان در ادامه مطلب . . .



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 28 شهريور 1396برچسب:,
ارسال توسط

http://s2.picofile.com/file/7335980107/gol.jpg



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 3 فروردين 1396برچسب:,
ارسال توسط

نویسنده حسین چراغیان بختیاری    

 

خیال زلف تو پختن نه کار هر خامیست       که زیر سلسله رفتن طریق عیاریست

(حافظ )

http://s2.picofile.com/file/8289007192/jhtgjfg_4_.jpgدر تاریخ ایران زمین همواره مبارزه علیه ظلم و ستم به گونه های مختلفی صورت گرفته که از آن جمله میتوان از نهضت عیاران و جوانمردان نام برد. این گروه بخاطر برآورده شدن خواسته ها و آرمانهای  مردم ، مبارزات طولانی علیه مستکبران انجام داده اند و همیشه از تهیدستان پشتیبانی می کردند در تاریخ دیده شده ستمگران با همه قدرت و توانایی که داشتند، سر تسلیم به مقابل این جوانمردان خم می کردند. مرحوم ملک الشعرا بهار  مینویسد : " واژه عیار   از زبان پهلوی آمده ومعنی آن جوانمردی است، بعدها اندیشه های او را دانشمندانی چون پرویز ناتل ، دکترخانلری و محمد جعفر محجوب زیرعنوان " آیین عیاری " تایید و تصدیق نمودند.عیاران راستین خدمات بی‌شماری به این مرز و بوم نموده و بزرگان علم، فلسفه، حکمت، شعر و عرفان نیز از عیاران راستین به نیکی یاد کرده و تا حدودی حقیقت این جوانمردان را در آثار قلمی خود حفظ و حراست کرده‌اند.



ادامه مطلب...
ارسال توسط

نویسنده: حسین چراغیان بختیاری

به نام خـداوند و خورشید و ماه         که دل را به نامش خرد داد راه 

 به خشم اندرون، شير جنگي بود         به جـاي خرد، سام سنگي بود

اگرچـرخ گـردان کشد زین تو          سر انجام خشت است بالین تو

                                                                                                                                         (فردوسی علیه الرحمه)

http://s5.picofile.com/file/8150844584/Copy_3_of_796092.jpg



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 25 آبان 1395برچسب:شیر,شیر سنگی,شیر برد,برد,بختیاری,لر,مسجدسلیمان,
ارسال توسط

مقدمه :
       انقلاب مشروطه ايران ، يکي از مهم¬ترين وقايع اوايل قرن بيستم به شمار مي¬رود ، به طوري که برخي از مورخان آن را سرآغاز تاريخ معاصر ايران مي¬دانند . تکوين و پيدايش اين انقلاب در ايران ، از علل و عوامل متعدد ، مشارکت گروه¬ها و طبقات مختلف اجتماعي با آراء و افکار گوناگون و انگيزه¬ها و اهداف متفاوت ريشه گرفت. عنصر دين، باورهاي ملي ، انديشه¬هاي نو ، نقش آفريني علماء ، آزادي¬خواهان ، منورالفکران و ديگر گروه¬هاي اجتماعي عناصر سازنده و شکل دهنده اين انقلاب بودند . مجموعه¬ي اين مؤلفه¬ها به کرات موردبازخواني قرار گرفته¬اند. اما هنوز در پناه واکاوي انگيزه¬ها و علل واقعي برخي رخدادهاي آن عصر ، ناگفته¬هاي مهمي آشکار مي¬ شود . گرچه به بعضي ازعوامل به مقتضاي زمان و جايگاه آنها بطور قابل توجهي پرداخته شد. اما بعضي از رگه¬هاي اثرگذار تاريخي عمداً يا سهواً به وادي فراموشي سپرده شده يا بسيارکمرنگ بيان شده است، به عنوان نمونه به "نقش بختياري¬ها "در انقلاب مشروطه به طور عام، نسبت به ساير عوامل کمتر توجه شده و از آن ميان ، تأثير ارتباط ميان علماي اصفهان و خوانين بختياري واثر گذاري باورهاي مذهبي و پيشينه¬ي ديني ، در اين پيوند به ندرت مورد بررسي قرار گرفت . به همين مناسبت دراين پژوهش سعي بر آن است تا اين خلأ در حد توان با اتکاءبه منابع و مستندات تاريخي بازخواني شود .

 

ادامه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
ارسال توسط

کلاه در بين عشاير ايران از حمله بختياري‌ها تنها بخشي از لباس و نوعي پوشش نيست بلکه يک نماد پرراز و رمز است که کارکردها و جنبه هاي مفهومي ، اجتماعي و آييني آن به مراتب مهم تر و برجسته تر است. در بررسي ابعاد مختلف کلاه ، مقاله زير ارائه مي‌شود.



ادامه مطلب...
ارسال توسط

http://parsseh.com/wp-content/uploads/2014/04/rostam-1.jpg

پس از مرگ فرود و شکستهای پی در پی سپاه ایران از سپاه توران که در پایان منجر به محاصره ی ایرانیان در کوه هماون گردید، ناچار شدند رستم را به یاری در میدان نبرد فرابخوانند. با ورود رستم به میدان نبرد و گفته های امیدوار کننده ی او با نیروهای خودی و حرکتهای روانی او با اشکبوس و کاموس و چنگش، در نبردهای تن به تن، نوار پیروزیهای تورانیان در دامان کوه هماون پاره شد و سرآغاز پیروزیهایی برای ایرانیان گردید و پایانش شکست و نابودی دشمن بود که منجر به کشته شدن افراسیاب فرمانروای مقتدر توران زمین گردید .

 

دلبری كه بد نام او اشكبوس                            همی بر خروشید بر سان كوس

 معنی : نام پهلوان تورانی اشكبوس بود او می خروشید و هماورد می طلبید

بیامد كه جوید ز ایران نبرد                         سر هم نبرد اندر آرد به گرد

معنی : آمد كه از بین لشكریان ایران حریفی پیدا كند و با حریف خود بجنگد و او را شكست دهد .

بشد تیز رهّام با خود و گبر                          همی گرد رزم اندر آور به ابر

معنی : رهّام با كلاه خود و لباس جنگ ( مسلّح ) خیلی سریع به میدان جنگ آمد و جنگ سختی بین آن دو درگرفت.

 

ادمه شعر در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 29 آبان 1394برچسب:,
ارسال توسط

http://s6.picofile.com/file/8204492868/5413.jpg

انقلاب مشروطه يك واقعه ي مهم ‏تاريخى است و مجلس را بايد ميراث ماندگار ونماد مشروطيت دانست. 14 مرداد سال 1285خورشیدی برابر با 14 جمادىالثانى 1324ه.ق سالى است كه مشروطه خواهان نتيجه ي اقدامات خودرا با صدورفرمان مشروطيت به دست مظفرالدين‏شاه ‏قاجار گرفتند. ريشه‏ ي انقلاب مشروطيت را بايد در رفتار ظالمانه شاهان  و شاهزادگان قاجار و فرمانروايان د ست‏ نشانده‏ى آنان بر مردم ‏و ديگرى دخالت هاى  بى‏حد وحصر روس و انگليس دانست، حاكمان به جاى تلاش‏ براى كسب اعتماد مردم بيشتربه جلب حمايت بيگانگان مشغول بودند

 

 

ادامه در ادامه مطلب....



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 14 مرداد 1394برچسب:,
ارسال توسط

مقدمه :
طلوعي يا سال طلوعي، به واقعه اي گفته مي شود كه حدود سال هاي 1328 ش و 1329 ش همزمان با ملي شدن صنعت نفت ايران در منطقه گرمسيري بختياري در خوزستان به وقوع پيوست. گروهي از مردم در مناطق نقت خيز بختياري ، بر اثر عوام فريبي جاسوس انگليسي به نام جيكاك2 ، ناآگاهانه به اطاعت و پيروي از انديشه و افكار گمراه كننده وي وارد يك جريان انحرافي و شبه مذهبي به نام طلوعي شدند.
اين جاسوس تربيت شده و زبردست كه از سوي دولت انگلستان جهت دسيسه و توطئه هاي استعماري و تفرقه اندازي و سوق دادن مردم به انديشه هاي واهي و انحرافي و عقيم ساختن جنبش مردمي ملي شدن صنعت نفت به ميان مردم ايران و بختياري ها اعزام شده بود با برنامه هاي طرح ريزي و از قبل پيش بيني شده و با وسايل و ابزاركار مورد نياز و با انديشه هاي مخرب و انحرافي وارد عمل گرديد و باعث و باني تفكر شبه مذهبي طلوعي گرديد.

 

ادامه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 7 تير 1394برچسب:,
ارسال توسط

http://s3.picofile.com/file/8188633342/111.JPG

 خانه تاریخی سردار اسعد، تنها بنای باقیمانده از مجموعه تاریخی و معروف باغ ایلخانی دوره ناصری و یکی از زیباترین یادگارهای تاریخی شهر تهران است .این خانه به عنوان یکی از زیباترین خانه‌های مسکونی تهران در سال 1291 شمسی به هزینه جعفر قلی خان بختیاری (سردار اسعد سوم)، در ضلع شمال غربی میدان توپخانه در کوچه باغ ایلخانی که بعدها خیابان علاء الدوله نام گرفت، ساخته شد.

 

ادامه در ادامه مطلب...



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 26 ارديبهشت 1394برچسب:,
ارسال توسط
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 196
بازدید ماه : 1283
بازدید کل : 81735
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1