شیر سنگی در بختیاری
پایگاه فرهنگی شهرستان اندیکا
پایگاه اطلاع رسانی اندیکا

نویسنده: حسین چراغیان بختیاری

 http://s5.picofile.com/file/8150844568/Copy_2_of_796092.jpg

 

هنر  نزد  ایرانیان  است  و  بس         ندادند  شیر  ژیان  را   به   کس  

 

                                                                                                                                  (فردوسی علیه الرحمه)

 

“هنر” از دو بخش  هُ یا هو به معنی= (خوب) و نر به معنی = (مرد)  تشکیل شده است،در کل هنر به معنی (خوبی آدمی) می باشد که او را از کسان دیگر برتر می سازد...
نام علمی شیر:(Panthera leo)پستانداری گوشتخوار، از دسته پلنگیان خانوادهٔ گربه‌سانان است.انسانها معتقدند هر حیوانی مظهر یک خوی و خصلت است، به همین مناسبت، اسب را مظهر نجابت، گاو را مظهر فراوانی، سگ را مظهر وفاداری، روباه را مظهر مکر و حیله و شیر را مظهر صلابت و قدرت و شجاعت می دانند.
در شاهنامه شیر (اِخ) نام دلاور تورانی است که در جنگ منوچهر با سلم و تور، سام قارن را از میدان بیرون کرد ولی بدست گرشاسب کشته شد.
در موقع لشکر کشی سپاه ایران به روم از برای کین و خونخواهی سیاوش در مقابل کیخسرو آماده می شدند بزرگان و پهلوانان هر کدام با درفشی اعلام آمادگی می کردند چنانکه فریبرز پسر کی کاووس با پرچم خورشید نشان، گودرز با پرچم شیرنشان ، گستهم با پرچم ماه، بیژن با پرچم ستاره،رهام با پرچم ببر، شاوران با پرچم همای و فرامرز با پرچم اژدها به میدان آمدند.
در ادبیات و فرهنگ اساطیری ایران واژه ی شیر در وصف سلاطین، و نامدارانی چون اردشیر بابکان، انوشیروان عادل ،شیرعلی مردان، شیر اوژن، شیرزن و شیرپیا بکار رفته است.
"شیر بخاطر خصوصیات کم نظیرش جایگاه ویژه ای در فرهنگ تصویری ایرانی دارد و در سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید و در مینیا تورهای خمسه نظامی بهرام گور در حال شکار شیر به تصویر کشیده شده‌ و همواره نماد و مظهر شجاعت، دلیری، عظمت، قدرت، عدالت وقانون تعریف شده است."
اولین بار در دوران صفویه بود که نشان شیر و خورشید تعبیری شیعی ایرانی پیدا کرد و تا پیش از انقلاب اسلامی  نماد ملی ایرانیان بود.
نصب شير سنگي بر روي مزار و قبور بعضي از اشخاص مانند: پهلوانان، کلانتران، کدخدایان، آزادگان، سوارکاران جنگی و شهیدان وطن یاد آور دلاوری های آنها است كه امروزه کمتر متداول است.
اين رسم كهن از اين قرار بوده كه اگر مرد صاحب‌ نامي يا انسان فداكار و خيّري كه در جنگاوري،، سواركاري و مقابله با ظلم و جور شهرت و مقام و منزلتی می یافت، پس از مرگ  وی روي قبر او مجسمه ای از شیر سنگی كه سمبل شجاعت و مردانگي است، نصب مي‌كردند.
بختیاری ها از دیر باز با استفاده  از این فلسفه، شیر را به عنوان نماد خود بر گزیده اند.نقوش تخت جمشید،جام ها و الواح ساسانی و قالی های شکارگاهی همه جا شیر در جدال با دلاوران است. حجاری و نقشینه های مزین به شیر نشانه ذوق،فکر و احساس  ایرانیان به هنر است که بدون پیرایه و درنهایت سادگی و شیوایی متجلی شده است".
شیر سنگی در بختیاری به تنهائی نماد شجاعت، غیرتمندی و بی باکی و زورمندی و مطالبه گری نیست،بلکه با تکیه بر پیشینه غنی ایرانیان و اقرار به شیعه علی(ع) "اسد الله"
آن شیر خدا و شیر بیشه ایمان و پهلوان همه دوران بودن را اولین و آخرین صحنه کار زار دین و دنیای خود میدانند بطوریکه الوار ارزش های معنوی خود را در قالب اشکال معنوی که مظهر ذکر خدای یگانه و پارسایی است، بر روی پیکره شیر سنگی حک کرده و به آن تجلی و.معنی می بخشیدند.

به   ایلی  که  مردان  جنگی  بود
سر  قبر شان   شیر  سنگی بود

"اسد خان بهدار وند ملقب به اسد خان شیر کش  که مقام پادشاهی در سر می پروراند وقتی  به جرم سرکشی به در بار فتحعلی شاه قاجار بردند، فتحعلی شاه که از او بسیار بیمناک و خشمگین بود به شیربانان خود دستور داد اسدخان را در قفس شیرها بیندازند اسد خان گفت.:ای پادشاه ایران گربه های زبان بسته گناهی نکرده اند، سرانجام در قفس جدال و نبرد سختی در گرفت وقتی مامورین باز گشتند مشاهده کردند اسد خان هر دو شیر را کشته است و چون این خبر به شاه رسید شاه متحیر گشت و گفت: اسد شیر من است و از کشتن او چشم پوشید.!“ .....شادباشید

حسین چراغیان بختياری

 

 


این صفحه را به اشتراک بگذارید

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 25 آبان 1395برچسب:شیر,شیر سنگی,شیر برد,برد,بختیاری,لر,مسجدسلیمان,
ارسال توسط

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 140
بازدید دیروز : 117
بازدید هفته : 1567
بازدید ماه : 2872
بازدید کل : 84633
تعداد مطالب : 175
تعداد نظرات : 52
تعداد آنلاین : 1